‘We misten de uitvaart’

Written By :

Category :

Blog

Posted On :

Share This :

Pas anderhalve week na het overlijden van haar tante kreeg Elly de rouwkaart in de bus. Ze miste de uitvaart en is woedend op PostNL, dat momenteel ook vanuit andere hoeken onder vuur ligt. ,,Het is een heel persoonlijke manier van contact. Dat vervang je niet met een belletje.’’

De rouwkaart verraste Elly de Haas-Sasburg (73) uit Leidschendam weinig, maar deed haar toch verdriet. Haar tante Lenie was een echte doorzetter en leefde tot haar honderdste levensjaar grotendeels zelfstandig, maar snel daarna ging het achteruit. Ze viel een aantal keer, belandde in het ziekenhuis en woog volgens De Haas-Sasburg uiteindelijk nog maar 25 kilo.

Lenie was haar achtertante, maar de twee hielden trouw contact, meestal per brief of per kaart. En daar ging het fout. Na het bestuderen van de rouwkaart werd De Haas-Sasburg overmand door een heel ander gevoel. Haar tante was 23 september overleden, de uitvaart 27 september. De kaart zat 2 oktober in haar brievenbus.

Laaiend

,,Ik was laaiend’’, zegt De Haas-Sasburg. ,,Snel belde ik mijn nicht op. Die was gelukkig niet boos dat we de uitvaart hadden gemist. We hebben een grote familie, dus iedereen afbellen na het overlijden was voor hen ook geen optie.’’

Haar vertrouwen in de brievenbezorging van PostNL zakte tot een dieptepunt. Cru, als fervent gebruiker van de dienst. ,,Het is een manier om in contact te blijven met mensen waar je anders niet zo snel meer van hoort. Het was al eerder misgegaan met verjaardags- en medische post. Ik verstuurde verjaardagskaarten daarom soms al een week van tevoren, maar deze zomer kwam een kaart van 26 augustus pas op 11 september aan.’’

Geschrokken

Een woordvoerder van PostNL zegt geschrokken te zijn van de situatie van De Haas-Sasburg en laat weten dat het bedrijf gaat uitzoeken wat hier precies fout is gegaan. ,,Wat een vervelende situatie. Dit hoort natuurlijk niet.’’

,,Bij PostNL begrijpen we hoe ingrijpend het is wanneer er iets misgaat met rouwpost, omdat er maar één moment is om afscheid te nemen. Mocht er iets misgaan, heeft PostNL een getraind team dat vertraagde rouwpost opspoort en indien nodig snel een calamiteitsoplossing biedt, zoals een spoedbezorging of een brief inclusief uitvaartdatum vanuit PostNL.’’

,,Om de kwaliteit van onze rouwpostservice te waarborgen, testen we het proces wekelijks in samenwerking met een onafhankelijk bureau, zodat we continu kunnen verbeteren. Rouwpost heeft samen met medische post altijd prioriteit bij PostNL.’’

Binnen 24 uur

PostNL bevindt zich al geruime tijd in zwaar weer. Door de digitalisering is het aantal brieven in twintig jaar tijd geslonken van 22 miljoen tot 7 miljoen per dag. Het bezorgbedrijf heeft daarom grote moeite om door het hele land 95 procent van de brieven binnen 24 uur bezorgd te hebben, een afspraak die de brievenmonopolist met de regering heeft.

Die afspraak zit de postreus alleen al een tijd dwars. PostNL zou de termijn het liefst van 24 naar 48 uur zien gaan, en het leek er even op dat het bedrijf daarin zijn zin krijgt. Vanaf 2026 zou het, als het aan minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken lag, een dag langer doen over het bezorgen van brieven. Maar de Tweede Kamer draaide dat woensdag terug. Medische post en rouwkaarten zouden hoe dan ook binnen 24 uur bezorgd blijven worden.

Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich uit tegen het plan. Veel partijen zagen in deze maatregel geen oplossing voor de al jaren dalende betrouwbaarheid van de postbezorging. Na een dag debatteren besloot Beljaarts woensdagmiddag het voorstel toch in te trekken.

Fijne herinneringen

Of PostNL Elly de Haas-Sasburg voor zich terug kan winnen blijft nog maar de vraag. ,,Mijn vertrouwen in de postbezorging is weg. En dat terwijl ik er zo veel fijne herinneringen aan heb. Brieven van vrienden, kaartjes van kinderen: het is een heel persoonlijke manier van contact. Dat vervang je niet met een belletje.’’

Bron: Eindhovens dagblad